Verminder zelf pijnklachten


Aandoeningen
» Steek of kramp in de zij,
Pijn in de zij, pijn bij het ademen, Kramp in het middenrif door hardlopen

Volgens de artsen Janet Travell en David Simons zijn myofasciale triggerpoints (kleine spierknoopjes) in overbelaste of geblesseerde spieren in overbelaste serratus anterior spieren de meest vaak voorkomende oorzaak van de verlammende steek in de zij waar hardlopers en andere sporters last van kunnen hebben. Zij schrijven dat in hun veelgeprezen mediche standaardwerk, Myofascial Pain and Dysfunction: The Trigger Point Manual.

De serratus anterior vind je onder je armen, iets onder de oksel. Zijn functie is te helpen bij de ademhaling, wanneer je ingespannen en diep inademt, door de ribben te helpen uitzetten.

serratus anterior met patroon van afgeleide pijn

Gehinderde ademhaling
Pijn vanuit triggerpoints in de serratus anterior voel je meestal in je zij en in het midden van je rug, onderaan het schouderblad. Kenmerkend is dat je niet pijnloos diep kunt inademen, maar ook niet goed helemaal kunt uitademen. Ook gewoon ademen kan pijn doen, wat je noodzaakt tot heel oppervlakkig ademen, om de pijn te vermijden.

Waterval aan Symptomen
Als de serratus anterior in de problemen is, krijgen de andere spieren die bij diep inademen meewerken, het extra zwaar te verduren. Dit kan resulteren in steeds meer myofasciale symptomen, variërend van hoofdpijn en pijn in de kaak, tot draaierigheid en gevoelloze handen, waardoor een hele reeks aan foutieve diagnoses mogelijk wordt.

Tweeledige Functie
De serratus anterior is een interessante spier, omdat hij twee functies heeft. Naast dat het een hulpademhalingsspier is, helpt hij je arm optillen. Zonder serratus anterior zou je je arm niet boven je schouder krijgen. Aangezien de serratus anterior zo actief is, niet alleen bij ingespannen ademen, maar ook bij bewegingen van armen en schouders, is hij extra kwetsbaar voor overbelasting bij met name, tennis, zwemmen, hardlopen, optrekken en opdrukken, gewichtheffen, en trainingen op het paard of in de ringen.

Zelfmassage
Het primaire triggerpoint op de serratus anterior ligt op de meest uitstekende rib in je zij, ongeveer drie vingerbreedtes onder je oksel. Meestal is dit een heel gevoelige plek. Als dit triggerpoint heel actief is, zul je hem niet graag aanraken. Gelukkig hoef je niet veel druk te geven om toch een goed effect te hebben. Let er echter op dat er triggerpoints kunnen zijn op elk van de negen ribben waar deze spier zich aan vasthecht. Als je het moeilijk vindt om van de pijn in je zij af te komen, doorzoek dan het hele gebied onder de arm, tot helemaal in de oksel.

Je kunt je vingertoppen gebruiken voor het masseren van de serratus anterior, maar die zullen snel moe worden. Om je vingers te spren, kun je proberen een massagebal of softbal tegen een muur te gebruiken. Of neem een Knobbel in je hand en trek hem langzaam over het triggerpoint heen. Enkele langzame diepe strijkingen over de triggerpoints in de serratus anterior kan direct voor verlichting zorgen.

Ook is er een kans dat het middenrif is getroffen, zoek daarom naar triggerpoints onder de voorkant van je ribben, door er met je vingers diep onder te drukken.

In het Handboek Triggerpoint-therapie heeft de Amerikaanse massagetherapeut Clair Davies een vereenvoudigde versie geschreven van het uitgebreide onderzoek naar myofasciale pijn van Travell en Simons, en het toegankelijk gemaakt voor de leek. Zijn vernieuwende methode voor de zelfmassage van triggerpoints zal de steek in de zij en vele andere ongemakken waar atleten vaak last van hebben, helpen verlichten. Ga naar de homepage als je er meer over wilt weten.


omslag - Handboek Triggerpoint-therapieHandboek Triggerpoint-therapie
Uitgever: Altamira-Becht
derde druk: oktober 2014
ISBN: 90-6963-596-8
Formaat: Paperback A4
Aantal pagina's: circa 400 met circa 360 afbeeldingen
Prijs: € 34,95.
     
Home  |  laatste wijziging: 9-dec-14   |  Top